Kinafamiljen!

Händelserik Helsingborg

22 juli bestämdes det att vi skulle åka till Helsingborg hela familjen inklusive svärföräldrar, kusin Meng, kusin Xiaofeng och hennes två döttrar. Vi tog pågatåget till Helsingborg men som vanligt var det fullproppad med resenärer men vi hade turen att vi steg på i Malmö att vi fick plats för både barnvagn och sittplatser. Det var strålande väder just den dagen och när vi kom fram tog det cirka 20 minuter innan vi kunde enas om att äta på McDonald's först innan vi gick på sightseeing och åka båt över till Dragör. Efter många om och men och maken som gav upp på att någonsin bli klar med två trilskande ungar och kunna gå vidare önskade nog mannen att han var tillbaka på jobbet än att passa ungarna. Vi siktade mot Kärnan och parken där för det har spektakulärt utsikt över Helsingborg och havet i bakgrunden. Vi tog en massa bilder och jag köpte glass till Vivian, Halley, Sonja och Vera(barnen). Jag minns när jag var liten och vi åkte ut på utflykt var det inte speciellt spännande. Vi fick inget speciellt godsak att njuta på äventyret och det ville jag ändra på. Så jag bjöd på glass istället för att vara en jäkla snåljåp. Vill man inte spendera pengar stannar man hemma. Men sommaren är kort och vi vill skapa roliga minnen. Dessutom har jag råd att unna mig lite mer sedan jag började jobba i mars månad. Ett par tusen gör skillnad i levnadsstandarden.

Vi var på Kärnan i säkert mer än en timme och sedan började vi gå mot centralstationen igen för att köpa biljetter till Dragörfärjan. Barnen tyckte det var spännande med att åka båt. Maken Xinghua köpte lite öl att njuta under färden och när vi kom fram ställde jag och kusin Xiaofeng med Vera vid hisskön med Vivian och Halley. Svärfar, svärmor och kusin Meng, Xiaofeng och Sonja åkte ner på rulltrappan före. Plötsligt hör vi ett mörk vrål som lät väldig olycksbådande. Folk rusade mot källan och det blev febrilt aktivitet. Mannen sprang till rulltrappan för han var orolig för sina föräldrar. Han lyckades ta sig ner via en annan trappa för att kolla läget. Jag kunde inte springa och kolla då jag måste hålla koll på ungarna så dem inte försvann eller störde personal som skall hjälpa till. En personal från Scandlines rusade ner och rusade sedan upp, sprang fram till biljettkassan och sa till tjejen i kassan att ringa SOS medans han sprang till första hjälpen lådan och assistestera vad nu som hade hänt. När det blev vårt tur att åka i hissen och vi kom ner såg vi en medelålders svensk man med utspilld öl som låg i en blodpöl från huvudet och Scandlinespersonalen och frivilliga som tog hand om honom medans ambulanspersonalen anlände precis när vi kom ner. Utifrån vad jag kunde gissa måste personen ha fått för mycket att dricka eftersom det var riktig sommarvärme. Mannen måste ha vänt sig om på rulltrappan och tappat balansen när han missbedömde svängutrymmet och därmed ramlat nerför de resterande trappstegen,slagit i huvudet så att blodet forsade.

Det var riktig skrämmande ärligt talat att det hände och min man var lite skärrad. Därefter gick vi ut och styrde kosan mot Kronborg Slott, Hamlets slott för att mata fåglar och fotografera.

Efter det var alla trötta så vi gav oss av tillbaka mot Helsingborg för att åka till Malmö igen.

Glöm ej Carpe Diem om du jobbar hela sommaren och har barn

Sommaren verkar ha tagit semester i år. Iallafall här nere i södra Skåne. Jobbar man hela sommaren och har barn skall man passa på och fånga dagen och göra det bästa att njuta lite extra utav solen. I måndags 17/7 sken solen och det var riktigt varmt. Barnen här är lediga och vi passade på att äta tidig middag och gå ut till västra hamnen och promenera hela vägen till Ribersborg kallbadshus. Där var det salsa med latinamerikanska föreningen och jag såg något som jag förknippar med sommaren. GLASS! Man måste äta en glass när man är på stranden i en solig dag. Jag valde mjukglass, Vivian ville ha twister och Halley en piggelin.

Halmstad förra veckan

Förra veckan reste vi till Halmstad i lördags. Vi har släktingar som bor och driver Guangdong House på Mariatorget. Det var verkligen soligt när vi lämnade Malmö, helt perfekt badväder till och med. När vi kom fram till Halmstad väntade två släktingar på oss och eftersom vi var så många valde jag och min man att gå till Mariatorget med ungarna. På torget ligger Mariakyrkan och där var det Star Wars bröllop. Jag tog med kusin Meng på en kort shoppingtur i centrala Halmstad, dock hittade jag inget fynd denna gång. Förra sommaren köpte jag bollhavsbollar för 50kr på rean i Åhlens. När det var stängningsdags gick jag tillbaka med barnen. Där klistrade Halley på sin pappa direkt, hon har blivit väldig pappig på dessa snart 3 veckorna. Hon måste följa med honom överallt inklusive in till toan. Han tog dem och gick en liten runda på torget och Vivian klättrade upp på fontänens kant. På något oförklarligt sätt tappade hon balansen och ramlade i. Det är tur att det var bara 0,5 meter djup men lite chockad över det ofrivilliga doppet fiskade hennes pappa upp henne och det var tur att det fanns ombyte på restaurangen och det var bara 50m ditåt. Han kunde inte tyvärr inte rädda henne innan hon ramlade i då han höll koll på Halley och befann sig 2-3 m från där Vivian stod.

På kvällen var det middag med massor av godsaker, vi tog med färdiga pekingankor till släkten. Det serverades krabba, räkor, stekt sidlfäsk, gyoza, kokt höna, äggsoppa med tomat, stekta kinakål med soja och vitlök.
Vi har sammanlagt 3 familjer uppe i Halmstad så det blev väldig mysig.
Söndagen bjöd däremot på en massa regn så vi gick till den andre familjen och hade en enkel lunch och väntade ut tills det var dags att ta tåget hem till Malmö. Mina svärföräldrar stannade ett par dagar i Halmstad men jag blev tvungen att åka hem för jag skulle upp tidig på måndagsmorgonen på jobb.

Vi väntar besök som blev försenad

För de senaste månaderna har vi försökt fixa visum till svärföräldrar ect från Sverige. Efter ett miss blev dem tvungen att åka hem och åka dit till Guandong igen och det tog inte mer än ett par dagar så blev dem godkända. Vi bokade flyget och dem skulle ha åkt kl 19:20 lokal tid Haikou(Kina) men det blev försenad och de skulle missa nästa flyg från Beijing. Så dem får bo på 5 stjärnig hotell på flygbolagets bekostnad och så ta nästa avgång som flygbolaget har anordnat gratis. Vi kommer att få fortlöpande information från dem när flyget kommer att avgå och landningstid i Europa/Köpenhamn. Därefter kan vi ordna barnvakt ect om det ligger på en tid jag jobbar.

Såhär ser rummet ut där svärföräldrar kan sova, jag hade velat att kusinen skulle sova därinne med tanke på hur tidiga kaosprinsessorna kan vakna och störa. Vi får se hur det blir, det blir enkelt att flytta om lite saker.